Se mai așează lucrurile și post pandemie, se mai schimbă pe tablă și datele. Unii încheie Marea Demisioneală, alții încep Marea Preschimbare, Resetare sau Iluminare.
Zona de IT a plecat în Cluj dintr-un apartament. Poveștile faimoase din garajele Americii s-au tradus în capitala Ardealului prin povestea Arobs care în anii 90, prin Voicu Oprean, a început businessul într-un apartament.
Așadar, companiile din zona IT par că închid circuitul și se reintorc ”în apartamente”, prin soluții de muncă remote sau hibrid.
Așezăm puțin informațiile din ultimii 2 ani sub o formă simplu de urmărit.
Citiți articolul dacă:
- Căutați angajați și a creea stabilitate pentru a preveni următoarea schimbare de direcție a traseului,
- Nu știți dacă ați fost singuri în acest roller coaster sau dacă traseul e similar, așadar și reacțiile,
- Căutați un job într-o zonă ce pare tot mai mult ca o atracție principală într-un parc de distracții și aveți nevoie de siguranță.
Prin roller coaster-ul ”IT”, după modelul celor 5 stadii ale durerii
Modelul Kubler-Ross arată cele 5 stadii ale durerii ca fiind: negare, furie, negociere, depresie, împăcare. Cuplăm aceste stadii cu toate curbele pe care le are roller coaster-ul zonei IT după 2020, pentru că pierderea normalității s-a manifestat tot în etape.
Și o facem pentru a putea înțelege mai bine așteptările companiilor și angajaților din aceasta branșă. Companii și angajați au trecut de la o zonă de confort la o nouă cursă spre adaptare, modelare și schimbare.
Notă: Ne ajută în definirea acestor zone, explicarea lor și predicții pentru viitor, doi colaboratori Pro Ideal Jobs, Ștefan Sorbea (Technical Project Manager) și Mihai Homan (Manager Departament – Siemens), experți în zonele lor și oameni cu insight.
Informațiile de mai jos credem că vă vor fi utile în a face lumină în ultimii doi ani în zona de IT și poate pentru a decide pașii pentru viitor.
Prezicem parte din viitor și ne oferim să consolidăm prezentul, după ce am ajutat prin recrutări companii și aplicanți în trecut.
- Curba roller coaster denumită ”Negare”
Cea mai mare partea a companiilor din lumea IT erau deja obișnuite astfel cu modul de lucru de acasă. Și aveau deja ”în sange” acest mod de interacțiune. Astfel, s-au adaptat rapid interacțiunii 100% online necesară inițial. Iar uneori rezultatele au fost chiar mai bune decât în modul vechi de lucru, de la birou.
Iar angajații care cochetau deja cu proiecte suplimentare, personale, au luat decizii radicale.
Doru Șupeală, expert employer branding, observă:
„Statisticile Stack Overflow arată că din cei peste 210.000 de specialiști software pe care îi au identificați în România, pe bază de IP, 5.000 și-au schimbat jobul în prima lună de pandemie și au trecut în freelance-ing”.
Companiile pentru care zona de IT oferea produse au simțit un impact inițial al pandemiei mai tare.
În momentul când COVID-19 a schimbat roluri, locuri și reguli, companiile au redus inițial la maxim pentru 3 luni tot ce au putut reduce. Și multe au ales să taie din investițiile în IT și digitalizare.
”Compania pentru care lucrez avea un mod de lucru dependent de locație. În 2019 am realizat migrarea către cloud a informației și se pare că a fost chiar la timp, căci a ajutat imens pentru perioada de pandemie. ”, spune Ștefan Sobea.
Pentru majoritate așadar, intrarea în pandemie și bucla pe care a adus-o a fost bruscă, exact ca într-un roller coaster pentru adulți.
Negarea exista prin ideea că ”ne-am asigurat pentru tot ce se putea întâmpla”, dar de fapt s-a aplicat mai mult vorba ”nu știi ce nu știi”. Companiile, ne spune Ștefan, nu aveau resilience pentru a susține trecerea în cloud.
Când au realizat că sunt singurele segmente care îi ajută să mai vândă, s-au întors spre industria IT și așa a început perioada 2.
- Curba roller coaster denumită ”Furie”
Odată cu etapa 2, după 3-4 luni de la startul pandemiei, a început o alergare furioasă după optimizare și căutare de asigurări. Iar zona de IT a profitat de această cursă, devenind punctul de întâlnire a solicitări peste solicitări de optimizare și digitalizare.
Și companiile cu servicii dedicate și freelancerii au văzut o creștere fenomenală.
Iar odată cu cererea mai mare, a crescut deficitul de programatori pe piață”, ne spune Ștefan Sorbea.
Însă furia și Marea Demisioneală s-au manifestat major în producție, locul unde oamenii nu au avut parte de munca de acasă sau de pauze. Despre asta însă, într-un articol viitor pe Blogul Pro Ideal Jobs.
- Curba roller coaster denumită ”Negociere”
De cele mai multe ori, furia sau senzația că mai rău nu se poate oferă și claritate. Am observat și noi multe reconversii profesionale și încercări de antreprenoriat din partea celor care lucrau în companii pe care pandemia le-a găsit fără planuri concrete în lista de management al crizei.
Și dacă mulți freelanceri lucrau pre 2020 cu fee de 45 euro/ora de manpower, acum, dupa 1 an de pandemie solicită 60 euro/ora.
La 450.000 de demisii în România în 2021 (o creștere de 65% față de 2020), este clar că negocierea a dus la două fenomene: acceptare sau adaptare.
Din zona de realizare software, reprezentați pe grafic, numărul celor care și-au părăsit joburile a crescut de la 2841 în 2019, la 4994 în 2021.
Și abia suntem la început, estimează și colegii noștri. Ștefan Sobea ne spune că nu doar seniorii au îndrăznit să facă schimbări.
”Au crescut și juniorii. Au avut loc creșteri surprinzătoare din partea firmelor pe partea de salarii și beneficii, din cauză celor ce în primul val și-au dat demisia sau companiile au anticipat, din teama de a nu pierde anagajați și colaboratori.”
Dar de la Great Resignation, cumva pandemia a dat un impuls în curajul negocierii.
Da, și înainte exista negocierea, dar nu se concretiza în majoritatea timpului. Acum însă, cererile sunt de cele mai multe ori fie acceptate, fie schimbările făcute de companii sunt atât de atractive încât acoperă solicitările.
Săptămâna de lucru de 4 zile este deja pe masa de propuneri în companii și în țări chiar (Islanda). Iar dacă nu se concretizează ca proiect European, atunci unele companii vor oferi poate zile libere bonus ((asemeni Twitter cu 1 zi de odihnă la fiecare lună).
Oameni importanți din recrutare și HR din România anunță zvonuri că anumite firme implementează astfel de sisteme experimentale.
Beneficiile, schimbate și ele
Partea de beneficii în sectorul IT în România era deja una foarte dezvoltată și înainte de pandemie, și Mihai Homan spune: ”Nu cred că au crescut neapărat beneficiile, dar au avut loc câteva corecții, o oarecare adaptare la munca remote, astfel încât au dispărut poate unele lucruri ce puteau fi oferite numai la birou (tichete taxi) și au apărut pachete de beneficii pentru acasă (echipamente pentru munca la distanță).
Iar cine nu a reușit nicicum să se împace cu noile sisteme, a trecut la freelancing.
”Noul mod de lucru pe modelul freelancing-ului aș spune că încurajeaza inițiativa, prin simplul fapt că îi educă pe oameni în ceea ce privește pașii necesari pentru crearea propriului business. De aici mai există un sigur pas, în a deveni antreprenor sau soloprenor. Iar cu o idee, ești mult mai aproape de a începe propria afacere, față de cineva care a avut numai o colaborare prin contract de muncă clasic”, apreciază Mihai Homan.
Notă:
Pro Idea Jobs lucreză mult cu acești parametri ai negocierii și urmărim constant necesarul, solicitările, înclinările și propunerile pieței. Avem o rată de succes de 50% (considerată mare în industrie) și lucrăm exclusiv cu succes fee. Așadar, am învățat să devenim partenerul ideal atât pentru companii cât și pentru cei care caută noi soluții pentru viitorul profersional. Ne considerăm HR matchmakers în IT și echipa noastră are proceduri speciale care ne oferă garanții pentru succesul asocierilor.
Nu facem lucrurile clasic și de aceea avem rezultate peste medie. Inițiem discuții doar după ce candidații sunt testați inițial, iar companiile au fost analizate și înțelese, de la nevoi la istorie și parcurs.
- Curba roller coaster denumită ”Depresie”
Aici intervine o schimbare în traseul nostru. Negocierea și Depresia sunt strâns legate, mai ales când companiile nu reușesc să alinieze oferta nu doar la cererile aplicanților, ci și la nevoile lor.
Vedem deja primele semne ale oboselii și lipsei de contact cu colegii, a socializării și discuțiilor care față în față pot aduce teme mai variate. Vedem cum se manifestă toate ”bolile remote” și vorbim despre ele într-un articol viitor pe blog.
Se fac mișcări pentru a evita criza pe care o aduce retragerea din activitate a generației ”boomers” și ajungerea millennialilor la vârsta mijlocie, ne gândim la Generația Z care este comparativ mai mică.
UPS de exemplu, construiește în continuare o forță de muncă ce a dezvoltat și un sindicat, au cules beneficiile intrării în pandemie cu forță de muncă loială, de lungă durată alături de ei.
”S-a ajuns acum și în situația în care o companie să nu mai poată oferta toate oportunitățile ce apar și atunci caută parteneri de cursă lungă, de încredere, nu numai un simplu proiect.” (Mihai Homan, Siemens România)
Atât angajații cât și freelancerii sunt mai dornici de a fi implicați în proiecte ce pun valoare pe work-life balance, care să nu necesite munca în afara orelor de program, weekenduri și să respecte viața alături de familie.
Iar legat de aceste aspecte, s-a mai vorbit despre fenomene care afectează doar femeile, cele care creează echilibrul familial.
”Shecesion” este un termen care descrie cum femeile au fost cele care au suferit economic cel mai mult în urma pandemiei, fiind nevoite în majoritate să rămână acasă să aibă grijă de copii ce la rândul lor au rămas acasă.
Am întrebat experții noștri cum se vede acest fenomen în industria IT și în companii în România.
”În cadrul departamentului pe care îl coordonez la Siemens România, femeile sunt reprezentate foarte bine, procentul fiind de aproximativ 42%. Aș spune că pandemia mai degrabă le-a ajutat, din prisma faptului că reușesc să fie mai aproape de familie, mai ales în rândul colegelor ce au copii mici acasă. Timpul petrecut pe drum de acasa la birou și invers, acum poate fi alocat familiei.”
Ștefan Sobea vede imaginea în ansamblul său și personal chiar, fiind în situația de a lucra de acasă alături de soția sa, tot specialist în zona IT.
”România este avantajată pe partea de Tech, și pe programatori. În vest este considerat moral necesar și chiar solicitat companiilor să aibă femei în procente relativ mari, ca balans structural. Așadar, pandemia nu a afectat femeile mai mult decât perioada dinainte, ci a crescut numărul celor care au făcut pasul spre a aduce copii în familie.”
- Curba roller coaster denumită ”Acceptare”
În cea mai mare parte putem spune că IT-ul în România și mai ales local, în Cluj, a avut parte de un roller coaster care nu a sărit de pe șine. Mai mult, Mihai e de părere că:
”Cererea de pe piața muncii de IT, din punctul meu de vedere, s-a simțit la toate nivelurile de senioritate și toate technologiile sau tipurile de job-uri din acest sector”, ne spune Mihai Homan, Department Manager Siemens România.
Cu un volum de proiecte în creștere și o nevoie de personal din ce în ce mai mare, compania la care lucrează a dat dovadă de flexibilitate și a venit în întâmpinarea acelor experți IT care doreau o colaborare de tip B2B.
Companiile au preferat două direcții pe perioada pandemiei: externalizarea necesarului de îndeplinit rapid și începerea construirii departamentelor interne.
Mihai Homan ne spune că în privința schimbărilor, acestea sunt departe de a se fi încheiat.
”Oamenii au devenit mai atenți cu selecția companiilor în care lucrează și apreciază mai mult un proiect plăcut, un mediu de lucru sănătos, în detrimentul unei oportunități bazate numai pe o recompensă financiară.”
Companiile au ajuns să ofere și mai multă flexibilitate decât înainte de pandemie și au găsit sau sunt în definitivarea unei liste de obiective cu un numitor comun corect și sănătos, astfel încât mediu de lucru să fie unul cât mai propice dezvoltării.
O concluzie și o vedere de ansamblu asupra roller coasterului ”IT”
Din părerile experților, din cifre, tendințe și studii, vedem că traseul început de unele companii în apartamente, în zone proprii și ”cosy” (cum le spune zona de design) se reîntoarce, cel puțin momentan, tot aici.
Putem prevedea două direcții care se conturează din mișcările de până acum, o schimbarea orașelor și prețurilor.
- Schimbarea orașelor: Acestea nu mai sunt centre ale vieții sociale a celor din
IT, care le căutau pentru oportunitățile companiilor dar și viața socială activă.
Din cauza remote work-ului, ei migrează acum nu doar în periferii, în propriile case achiziționate, ci și în afara țării. Căci dacă în România primesc 30 euro pentru ora de proiect, ajung să se compare cu cineva care în Olanda primește 60 euro, în aceleași condiții de remote work.
Și dacă tot ne-am aclimatizat cu munca de la distanță, distanță pot fi cei 15-20KM până la casa din afara orașului sau cei 200 km până la o plajă.
- Schimbarea prețurilor: Am urmărit și noi reportajul Recorder despre zona imobiliară de la Cluj ”umflată”, spun ei, de sectorul IT.
Mihai și Ștefan, experții noștri, nu sunt complet de acord și ne aliniem și noi părerii lor.
”Sectorul IT este unul foarte important pentru Cluj, dar nu aș spune că aceste creșteri sunt datorate exclusiv lui. Un alt factor important este dat de faptul că Clujul este un oraș universitar mare și de aici nevoia permanentă de locuințe pentru cei care aleg să se stabilească aici.”
Așa cum spuneam, freelancerii sau cei care așteptau să înceapă propriile proiecte migrează spre zone mai liniștite, unde investițiile lor imobiliare le aduc mai mult spațiu și confort. Pentru refugiu și costuri mici, pentru relaxare în natură și noi oportunități, beneficiind de calitatea internetului în țara noastră, se mută spre exterior.
”Oamenii din software o să migreze spre zonele periurbane sau merg înapoi acasă în zonele de unde au venit la Cluj, căci dacă munca este remote, atunci văd avantajele investirii resurselor în zone mai puțin costisitoare și mai puțin aglomerate. Dacă nu era pandemia mulți aveau viața socială încă integrată în orașe mari. Dar acum nu mai este și tranziția spre online s-a accelerat cu 10-15 ani”, ne spune Ștefan Sobea, la rândul său aflat în acest scenariu.
Dar tinerii care acum ies din facultățile de profil nu vor pleca, iar orașele vor fi în continuare tinere, căci specializările, trainingurile și calificările se vor face tot face to face, în majoritatea lor.
Ce a adus și ce a grăbit pandemia:
- Munca de la distanță – cu un coeficient de accelerare de 43 față de 454 anticipat de experți.
- Achizițiile online – cu un coeficient de accelerare de 27 față de 585 anticipat de experți.
- Puterea de negociere – așa cum vorbeam mai sus, la Curba roller coaster denumită ”Negociere”.
În pandemie, ne-a spus Ștefan, ”Cine a stat în pătrățelul lui, nu a ajuns să miște pe tablă.”
- Numarul de antreprenori – Foarte mulți în industrie încearcă să facă ceva pe lângă. Și nu neapărat în domeniu, ci urmând vise personale.
- Creativitatea – pentru că munca remote încurajeaza inițiativa și creativitatea.
”În ce privește dezvoltarea de aplicații mobile, s-au văzut creșteri impoirtante, dar riscul este că entuziasmul umbrește partea de siguranță. Iar asta face ca unii dintre curajoși să riște prea mult, iar din freelancing (unde treci doar dacă ai siguranța traiului de zi cu zi), trec înapoi în zone mai confortabile”. (Ștefan Sobea, freelancer)
Ce aduce viitorul în IT?
De la departamente mai extinse, la echipe specializate ce vor lucra per proiect, la freelanceri cu experiență, viitorul pentru companiile din zona de IT arată promițător după această cea mai recentă încercare.
Cele care își caută specialiști pentru echipe urmăresc un vis făcut posibil de UI PATH. Chiar dacă a obținut statutul de unicorn în 2018, înainte de pandemie, Reuters prezice că UI PATH a deschis astfel drumul companiilor cu perspective din România.
Investițiile în start-up-uri în Romania excluzând UiPath și alte companii mari, au crescut de la 14 tranzacții în valoare de 8.2 millioane euro în 2017, la aproape 50 și o valoare de 81 millioane de euro în prima jumătate a lui 2021.
Și ca să revenim la ideea de la începutul acestui articol, și UI Path, sub îndrumarea lui Daniel Dineș, a pornit tot dintr-un apartament, din București, de data aceasta. Așadar drumul îl pot urma și alții pe acest roller coaster, crize sau pandemii incluse sau nu.
Mihai spune că dinamica pieței IT este una greu de anticipat momentan și evită să facă previziuni. ”Îmi doresc ca lucrurile să fie și mai flexibile și sunt destul de sigur că modul de lucru de la distanță, împreună cu toate beneficiile lui, e aici pentru a mai rămâne cu noi o perioadă lungă de timp.”
Ștefan Sobea intuiește că modelul de lucru de acum va fi unul hibrid, birouri mai mici, cu puțini membri alternativ prezenți, puține zile de office și un rest de lucru remote care va continua.
Suntem aici să aducem specialiști în aceste dorințe de creștere ale companiilor și resursele cerute sau necesare aplicanților care au trecut și ei prun acest roller coaster.
Pe scurt, viitorul este despre cum trebuie să știi să articulezi ce vrei, iar companiile să definească ce caută. Modele există acum, dar simplitatea este greu de atins însă. Ea garantează în schimb un nou circuit de roller coaster mult mai sigur și fără multe bucle complexe.
Vă invităm să ne spuneți după acest articol Pro Ideal Jobs dacă acest traseu a arătat la fel și pentru voi?
- Ne interesează părerea companiilor din domeniul IT și dacă ați luat fiecare curbă din acest traseu asemănător sau diferit,
- Și vă ascultăm dacă sunteți angajați care s-au adaptat mereu mai ușor sau au fost nevoiți să învețe sau să schimbe.